Tłuszcze w diecie

with 3 komentarze

tłuszcze

Tłuszcze są nieodłącznym elementem diety (szczególnie kobiet). 

Są źródłem energii dla wszystkich tkanek i narządów. Magazynują energię w postaci tkanki tłuszczowej (niestety), ale tkanka tłuszczowa podskórna chroni też przed utratą ciepła (w ziemie!).

Jako tkanka okołonarządowa tłuszcz ochrania nerki i inne narządy wewnętrzne. Jako fosfolipidy tłuszcze wchodzą w skład błon komórkowych i białej masy mózgu. 

Tłuszcze wpływają na stan naszej skóry i włosów.

Ułatwiają odczuwanie smaku i przełykanie pokarmu. W tłuszczu rozpuszczalne są witaminy A, D, E, K. Witaminy te są wchłaniane w obecności tłuszczu.

Tłuszcz jest nośnikiem smaku – dlatego warto dodać oliwy do sałaty, ale też dlatego tiramisu (tłuste mascarpone), lody (mm śmietana…) czy bita śmietana smakują nam wyjątkowo. 

Tłuszcze hamują także skurcze żołądka i wydzielanie soku żołądkowego.

Dobór tłuszczy wpływa na stan skóry oraz układu krążenia (zbawienne omega-3).

Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) stymuluj produkcję hormonów regulujących procesy w komórkach. 

 

orzechy


Podział kwasów tłuszczowych ze względu na długość łańcucha węglowego: 

KWASY KRÓTKOŁAŃCUCHOWE
masło, tłuszcz mleczny
KWASY ŚREDNIOŁAŃCUCHOWE
masło, olej kokosowy, tłuszcz drobiowy
KWASY DŁUGOŁAŃCUCHOWE 
tłuszcze roślinne,
tłuszcz rybi,
tłuszcz wieprzowy,
tłuszcz wołowy

infografika tłuszcze


Zaleca się spożywanie ok 25-35% energii z tłuszczy w ciągu dnia.

1 gram tłuszczu dostarcza 9 kalorii 

dla odmiany: 

1 gram węglowodanów = 4 kcal 

1 gram białka = 4 kcal 

1 gram alkoholu = 7 kcal 

 

pmega6

 

Niedobory tłuszczu mogą prowadzić do zmian skórnych, mniejszej odporności na infekcje i u dzieci (które są karmione mlekiem odtłuszczonym) gorszy rozwój psychoruchowy.
Nadmiar tłuszczu może prowadzić do otyłości, nowotworów, miażdżycy.

 


Białko w diecie 

Otrzymuj powiadomienia

Gwarancja - bez spamu!

  • Karolina Turkus

    To prawda – dużo osób rezygnuje z tłuszczy na diecie, nie wiedząc, że są niezwykle ważne…

  • Ciekawa jestem czy masło klarowane, to taki sam tłuszcz jak zwykłe masło. Klarowane podobno świednie nadaje się do smażenia.

    • www.kasiaekiert.pl

      do krótkiego obsmażania tak. Tłuszcze będą takie same, zmiana w masle klarowanym polega na tym, że nie posiada ono laktozy.

      Generalnie smażenie nie jest rekomendowane – w wyniku podnoszenia temperatury zachodzą zmiany w tłuszczach.