Jak przestać jeść słodycze?

with Brak komentarzy

Sięganie po słodycze przekąski jest nałogiem, który bardzo szybko nam się utrwala.

Przyczyna jest prosta – słodycze to zazwyczaj połączenie tłuszczu i węglowodanów w jednym. Co ciekawe takie połączenie „w naturze” rzadko występuje (jedynie masło orzechowe może, chociaż też nie do końca można je uznać za wyjątkowo słodkie).

Nasz mózg najchętniej wykorzystuje do pracy glukozę (cukier prosty), w warunkach głodu lub diety niskowęglowodanowej potrafi przejść w stan ketozy, czyli stanu kiedy wykorzystuje ciała ketonowe – pochodzące z tłuszczy. Tłuszcz ponadto jest nośnikiem smaku (szczególnie słodkiego co?). Dlatego zarówno tłuszcze jak i węglowodany są przez nas tak pożądane.

Od czego rozpocząć walkę z jedzeniem słodyczy?

Zadaj sobie pytania: kiedy najczęściej sięgam po słodkie? Dlaczego to robię? Co mi to daje? (Czy może coś innego może dać mi taki sam efekt?).

Pamiętaj, że cukier jest uzależniający i proces odejścia od niego może być dość długi.

Często mamy ochotę na słodycze po jedzeniu ostrych potraw lub mocno doprawionych. Warto po zjedzeniu takich potraw „zresetować” nasze kubki smakowe, np. myjąc zęby lub pijąc kawę (np. bezkofeinową).

Jeśli sięgasz po słodycze, gdy jest Ci smutno – może być to spowodowane spadkiem poziomu endorfin w organizmie.  Poniesienie poziomu endorfin możesz wywołać także poprzez wysiłek fizyczny.

Zaobserwuj, co jest „wyzwalaczem” sięgania po słodkie. Może to kawa z przyjaciółką? Może to słodkie lenistwo na kanapie po obiedzie? – Spróbuj zmienić pętle nawyku. Kawę zamień na np. lunch, a lenistwo na spacer.

TRIK – jeśli masz ochotę na słodycz, wyjdź na spacer lub pobiegać na min. 20 min. Jeśli po tym czasie nadal masz ochotę na słodkie to się rozpieść. Możesz też się czymś zająć – zacząć czytać książkę, posprzątać, wynieść śmieci, zrobić brzuszki z Chodakowską.. cokolwiek!

Podejmując decyzję o zerwaniu z nałogiem często moi klienci pytają jak tego dokonać. Moja odpowiedź jest prosta: wszystko zależy. Pomyśl o tym jak o uzależnieniu od papierosów. Jedni rzucają papierosy z dnia na dzień, a drudzy codziennie małymi krokami rzucają je całkowicie. Wybierz metodę, która jest dla Ciebie odpowiednia dostosuj ją do siebie.

Nie przetrzymuj w domu słodyczy, przekąsek.

Oducz swoje kubki smakowe smaku słodkiego. Daj sobie 2 tygodnie na całkowity detoks smakowy.

Wyklucz na ten czas:

  • słodziki

  • napoje zero, light itp. Bez kalorii, ale jednak o słodkim smaku.

  • owoce – ale ogranicz je tylko to pory około treningowej. Np. JAGLANKA Z OWOCAMI 

  • Wszelkie produkty dosładzane, przetworzone.

  • Uważaj na przyprawy z cukrem.

  • Alkohol (-bardzo wpływa na poziom glukozy i insuliny; tak wino czerwone też)

  • Bądź ostrożna z ilością makaronów, ryżu, ziemniaków. Opieraj się raczej na warzywach.

  • Możesz spróbować suplementacji magnezem lub chromem (na mnie nie działało, ale może na ciebie akurat).

  • Syrop kukurydziany, glukozowo-fruktozowy, cukier brązowy, inwertowany – jeśli produkt ma coś z tego – nie jedz. SYROP GLUKOZOWY

 

 

Porady:

 

  1. Jedz warzywa w każdym posiłku i staraj się je długo przeżuwać. Często po długim przeżuwaniu odkryjesz w nich smak słodki.

  2. Do każdego posiłku dodawaj białko.

  3. Spróbuj śniadań białkowo-tłuszczowych. Jedzenie takich śniadań może zapobiec wahaniom poziomu glukozy i wybuchom insuliny w ciągu dnia, a przez to zmniejszyć chęć jedzenia słodkiego.

  4. Wybieraj jogurt tłusty lub grecki zamiast light.

  5. Zachowaj rutynę w jedzeniu posiłków. Stałe pory dnia, a nawet takie same posiłki w ciągu dnia mogą ograniczyć zachcianki na słodkie.

  6. Posiłki przygotowuj samodzielnie.

  7. Skup się na korzyściach i w momentach słabości skupiaj swoją uwagę na tym co osiągniesz, jeśli jeść słodyczy nie będziesz.

 

 

Jakie są wasze sposoby? Radzicie sobie z cukrem?

 

Ja przyznam, że ze słodyczami problemu nie mam…

Ale ze słodzikami czasami tak. Myślę, że lada moment czeka mnie kompletny detoks jeśli chodzi i o nie 😉

Tak więc nie jesteś sama, każdy z czymś się zmaga.

 

Otrzymuj powiadomienia

Gwarancja - bez spamu!